Daily life in Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Juna Poort - WaarBenJij.nu Daily life in Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Juna Poort - WaarBenJij.nu

Daily life in Surabaya

Blijf op de hoogte en volg Juna

06 September 2012 | Indonesië, Soerabaja

Hallo lieve lezers,

Ik ben alweer bijna twee weken in Surabaya en het is tijd voor een update over mijn dagelijkse leven hier!
Mijn appartementje bij Metropolis is heel fijn. We zitten hier ook met bijna iedereen van de exchange groep in hetzelfde complex, dus je komt elke keer wel iemand tegen en er is altijd wel iemand om iets mee te gaan doen/mee te gaan eten.
Ik heb alleen maar les op de universiteit op maandag, dinsdag en woensdag, dus dat betekent dat we elk weekend lang weekend hebben, zo chill! De lessen zijn tot nu toe heel simpel, het niveau ligt echt beduidend lager dan in Nederland en het Engels van de docenten is vaak niet bijster goed. Ik volg Leadership in Business, International Business, Fundamentals of Human Resources Management en Cross-Cultural Psychology. Helaas wel veel businessvakken dus, dit komt omdat op de psychologiefaculteit er maar een vak in het Engels wordt aangeboden. Daarnaast ga ik vanaf maandag beginnen met een cursus Bahasa Indonesia, met twee lessen per week! Daar heb ik wel ontzettend veel zin in, want er spreekt hier gewoon eigenlijk niemand Engels dus wil je met de locals kunnen communiceren is dat wel echt essentieel. Oh ja, en ik ga een volunteer program doen waarbij ik waarschijnlijk een keer per week Engelse les ga geven aan Indonesische kindjes. Superveel zin in!

Ook ga ik vanaf volgende week met Lisa badmintonnen op woensdagavond. Ik mis softbal echt heel erg, vooral als ik dan de verhalen over de trainingen en de wedstrijden lees in de groepswhatsapp! Mimiiii, maargoed moet ik me maar extra verheugen op februari als ik weer kan beginnen! Ik heb nu sowieso al bijna 2 maanden niet gesport, dus heb ontzettend zin om iets te gaan doen.
Verder ben ik begonnen met het zoeken van een onderwerp en begeleider voor mijn bachelorscriptie. Omdat ik hier toch zoveel vrije tijd heb, hoop ik dat ik hem zo goed als af kan hebben wanneer ik weer terug kom in mijn drukke, Nederlandse leven.

Onze dagen hier als we naar school moeten zien er ongeveer altijd wel hetzelfde uit: proberen uit te slapen (dit wordt bemoeilijkt door de nabijgelegen moskee), boterhammetjes roosteren en naar de uni lopen, 2,5 uur les en dan 's avonds gaan we meestal wel met een groot deel van de groep uit eten. Daarna drinken we vaak nog wat bij het zwembad, beetje internetten, series kijken en af en toe naar een shopping mall om boodschapjes te doen. We proberen er in onze vrije tijd wel echt zoveel mogelijk op uit te gaan, want hier in Surabaya is verder niet zo heel veel te doen. Eergisteren bijvoorbeeld had ik pas om 6 uur 's avonds les en toen heb ik 's middags met Alex, Floyd en Daan gewoon een plek op de kaart van Surabaya uitgekozen en een taxichauffeur gevraagd ons hierheen te brengen. Vervolgens hadden we echt een superleuke middag bij de oude haven, waar nooit blanke mensen komen en waar iedereen superenthousiast op ons reageerde. Overal waar we langsliepen hoorden we 'hey mister!', kindjes keken ons met open mond aan en achtervolgden ons om foto's van ons te maken en mensen poseerden vaak vrijwillig voor mij omdat ik met mijn fotocamera liep. Toen we in een fietstaxi zaten en de mensen vanaf de kant van de weg allemaal naar ons zwaaiden, voelde ik me net de koningin hihi. (foto's van deze mooie mensen & van de bromo trip staan al op facebook en hier op picasa: https://picasaweb.google.com/109575642997285967807/TheBeautifulPeopleOfSurabaya)

Je merkt sowieso wel dat ze hier niet echt aan blanke mensen gewend zijn. Als je over straat loopt, toetert en roept iedereen naar je en de Indonesische studenten in de klas vertellen ook dat ze heel nerveus zijn om met ons om te gaan. Westerlingen kennen ze alleen maar uit films en ze weten niet zo goed hoe ze zich moeten gedragen nu ze ons voor het eerst in het echt zien. Wel heel schattig!
We zijn ook een keer uit geweest in een club, de Foreplay. De club zag er echt prima uit, alleen niemand danste… Iedereen (voornamelijk mannen) zit rondom aan de kant te drinken. Wij hadden natuurlijk wel zin om te dansen en dat resulteerde erin dat iedereen zat te kijken hoe die gekke blanke mensen op het podium in het midden stonden te dansen haha.
Maar omdat iedereen zo vriendelijk en nederig is de hele tijd merk ik ook wel dat ik veel minder op mijn hoede ben dan wanneer ik normaal op reis ben. Je loopt steeds dezelfde weg en alles wordt steeds bekender, dus het voelt meer als thuis en je wordt minder alert. Dit werd dinsdag dan ook meteen afgestraft toen we op weg waren naar Ubaya voor onze les HRM. We liepen echt met een groep van 10 man op de weg (er zijn hier nergens stoepen dus je moet gewoon op de weg lopen) en opeens kwam er een scooter superdicht langs ons rijden. In een fractie van een seconde pakte de persoon achterop Ann-Sophie's tas van haar schouder en voordat wij doorhadden wat er gebeurd was, waren ze alweer verdwenen tussen de andere scooters. We waren allemaal wel heel erg geschrokken, omdat we er gewoon allemaal naast liepen en we er totaal niet meer op bedacht waren. Dit had iedereen van ons kunnen gebeuren! Echt superrot voor Ann-Sophie ook natuurlijk.. Al dat gedoe ook wat er daarna weer bij komt kijken met passen blokkeren etc.

Goed, weer over naar iets leuks! Vorige week zondag was Rosalie jarig en ze wilde haar verjaardag graag vieren op de Bromo-vulkaan. Dan doen we dat dus! Zaterdagavond om 11uur vertrokken we met een huurauto en chauffeur met z'n zessen (Denise, Robbert, Rosalie, Lisa, Reinoud en ik) naar de Bromo. Om ongeveer 2 uur 's nachts kwamen we ongeveer 35km van de Bromo aan, waar onze auto niet meer verder kon en je met een jeep naar boven moet. We vroegen om een jeep die ons naar het hoogste punt kan brengen en vanaf daar is het dan nog ongeveer een uur lopen naar de top van Mount Bromo. Die jeep zal pas om 4uur gaan en we moeten dus nog twee uur doorbrengen in de snijdende kou. Hup, terug de auto in en proberen te slapen (mission impossible voor mij dus!). Als het eindelijk 4uur is, vertrekken we met een jeep door steile, zanderige weggetjes naar boven. Ondertussen begint de lucht alweer kleur te krijgen en we zijn bang dat we de zonsopgang niet meer halen. De chauffeur zet ons daarom iets voor 5uur bij Gunung Penanjakan (2770m), die hoger ligt dan de bromo en van waaruit je het beste uitzicht hebt over het hele Bromo-landschap. Niet helemaal onze bedoeling, maar het uitzicht is magnifique!
Langzaam warmen we weer helemaal op, terwijl de zon naar boven klimt en de beste kleuren in het surrealistische landschap naar boven haalt. We maken nog wat groepsfoto's en ook de 23 in kaarsjes voor Rosalie's verjaardag moet natuurlijk mee op de foto. Om half7 vertrekken we weer met de jeep naar onder. Het was kort, maar het was ontzettend mooi en ik vond het eerlijk gezegd ook wel prima zo. Ik heb mijn portie vulkanen beklimmen recentelijk op Lombok al gehad!

Het is nu donderdag en dat betekent dat ik alweer weekend heb. Vanavond of morgen is er een tradiotioneel wayang optreden (poppenspel) omdat de gouverneur van Surabaya jarig is en daar wil ik wel graag heen. Morgen heb ik een heel dagprogramma met Shanti, een Indonesisch klasgenootje bij Cross-Cultural Psychology, we gaan 's avonds ook koken enzo. Dus ben wel benieuwd, leuk om ook een beetje te integreren met de lokale studenten! Zaterdag willen we waarschijnlijk naar de Surabaya Zoo gaan (een van de grootste in Zuid-Oost Azië) en zondag is er een kitefestival hier, dus het weekend zit gelukkig alweer redelijk vol. Volgend weekend gaan we naar Bali voor mijn verjaardag op zondag! Zo leuk!

Ik vind het zo leuk om hier te zijn, bijna elke dag doe/zie ik wel weer wat nieuws. Het is zo anders om hier te leven dan thuis! Maar het is heel fijn met de groep, het zijn echt allemaal leuke, ondernemende mensen en daardoor heb ik ook nog totaal geen heimwee gehad. Verder is het nog maar 1,5 maand voordat mama komt en ik 3 weken met haar kan gaan rondreizen! Een erggg leuke verrassing is dat Irma me ook nog komt opzoeken! We moeten nog even kijken waar we dat in gaan passen, omdat Lian een maandje later alweer hier is met kerst en ik ook nog af en toe naar de uni moet haha. Maaaar wat zijn dit allemaal heerlijke vooruitzichten!

En dan nog even wat praktisch: dit is mijn Indonesische telefoonnummer: +6281234811672. Als je googlet op goedkoop naar Indonesië bellen, vind je van die 0900-nummers die je voor het nummer kan draaien en dan kun je voor 4 cent ofzo per minuut hiernaartoe bellen. Misschien ook wel handig voor op mijn verjaardag!

Heel veel kussen voor jullie allemaal!

  • 06 September 2012 - 14:14

    José Swelsen:

    Hoi Juna,

    Leuk om weer alles achter elkaar te lezen.
    Het meeste heb ik natuurlijk al gehoord, maar het geeft zo een mooi overzicht.
    Ja ik verheug me er ook zo op je te bezoeken!!!!
    En hartstikke leuk dat Irma ook nog komt.
    Ik vind het ook niet erg als we er gedeeltelijk samen zouden zijn.
    We maken er wel wat van.
    Hier is het nog steeds mooi nazomerweer.
    Verder ben ik je kamer aan het opknappen, zodat je weer lekker in je bedje kunt als je terug komt.
    Lieve schat een dikke knuffel en tot gauw!
    xxxxx mama

  • 06 September 2012 - 15:47

    Irma:

    Wat een lieve moeder heb jij dat ze je kamer aan het opknappen is! ;)
    Super leuk om te lezen wat je doet! Toch iets anders dan wat je op de whatsapp allemaal vertelt.
    En mijn handen jeuken om te komen! Super veel zin in!
    Liefs!

  • 06 September 2012 - 23:09

    Lian:

    Hoi sjattie!
    Wat leuk om te lezen hoe je het daar hebt, al had ik zaterdag natuurlijk al veel van je verhalen gehoord. Erg tof dat jullie zoveel ondernemen in jullie weekendjes. Ook echt hele mooie foto's die je daar maakt, talentje dat je bent!
    Dikke knuffel xxx

  • 07 September 2012 - 23:42

    Marjolein:

    He Juna!

    Klinkt weer heeeeel goed allemaal! Wij waren ook met de jeep naar Gunung Penanjakan bij de Bromo. Wat een rit zeg! En toen boven aangekomen was iet supermistig... Hahaha! Niks gezien... Maar wel de Bromo zelf nog beklommen en dat was zeeeeeker de moeite waard!!! Wat een gat is dat!!!
    Veel plezier weer!

    Marjolein

  • 15 September 2012 - 10:40

    Mien En Jac Sieben:

    Hartelijk gefeliciteerd met je 20e verjaardag. Maak er maar een mooi feestje van!
    Groetjes,
    Mien en Jac

  • 15 September 2012 - 13:45

    Peet:

    Hoi Juna,

    Heb zojuist achter elkaar je laatste 2 blogs gelezen, het duizelt mij van alle ervaringen die je weer zo mooi weet te beschrijven. Ik ben ontzettend onder de indruk van je doorzettingsvermogen en de manier waarop je omgaat met al het nieuwe en onverwachte dat je tegenkomt in je leven.

    Ik mail je binnenkort even om bij te kletsen.

    Ik wens je alvast een fijne verjaardag morgen en geniet van Bali, heel bijzonder als plek om je feestje te houden.

    Ik denk aan je,
    Liefs en een dikke knuf, Peet

  • 16 September 2012 - 12:29

    Els:

    Lieve Juna,

    Proficiat met jouw verjaardag!
    Ik wens jou een hele fijne dag toe op Bali.
    Vandaag kom ik niet op jouw feestje maar dit zal je wel begrijpen?
    Jouw verhalen maken mij blij vooral omdat ik lees dat het goed gaat met jou en omdat je het naar je zin hebt. Deze reis wordt een onvergetelijke reis ook omdat het jou eerste reis alleen naar een andere wereld is.

  • 16 September 2012 - 12:33

    Els:

    Ik duwde per ongeluk op een knopje en weg was de reactie.

    Een dikke poen en heel veel knuffels van Els.

  • 17 September 2012 - 09:03

    Kik:

    Hoi Juna,

    Weer terug in de metropool. Is weer even wat anders als Bali.
    Maar als ik je verslag lees voel je je ook daar best thuis.

    Zit hier in de trein naar Eindhoven rijdend door een heiig Limburg en zie jou daar in de tropen.
    Verschil moet er zijn. ;-)
    Gun het je van harte.

    Groetjes,

    Kik

  • 02 April 2013 - 14:32

    Manon:

    Hallo Juna,

    Ik kwam op je reisverslag via google en ben erg benieuwd naar jou ervaringen met metropolis en surabaya in algemeen. Ik ben namelijk zelf van plan in augustus dit jaar te gaan.
    ALs je er wat over zou willen vertellen, wil je me dan aub even mailen? Manonderijk@gmail.com.
    Dat zou me erg helpen. :)

    Dankjewel.

    groetjes manon

Tags: Surabaya

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Juna

Actief sinds 27 Juli 2012
Verslag gelezen: 795
Totaal aantal bezoekers 7635

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2012 - 28 Januari 2013

Studeren in Surabaya!

Landen bezocht: